Canicula si efectele ei asupra organismului

· sanatate
Autori

Canicula reprezinta starea de fierbinteala prezenta in zilele de vara cand temperatura din termometre urca ,atingand maxime.

Indicele de confort termic reprezinta raportul dintre temperatura si umiditatea din aer

Cand acest raport depaseste valoarea critica  de 80 ,acest indice devine periculos organsmului uman ,astfel organismul incearca sa se adapteze noilor conditii de mediu prin cresterea activitatii inimii,respectiv cresc bataile inimii.In acelasi timp creierul isi diminueaza activitatea  iar pacientul resimte acest lucru prin scaderea capacitatii de concentrare.

Organismul uman in aceste perioade cu temperaturi ridicate isi regleaza temperatura prin procesul de transpiratie.Odata cu transpiratia din organism sunt eliminate apa,saruri minerale si  unele vitamine solubile.

Simptomatologia unor  boli precum hipertensiunea arteriala, boli coronariene,bolile pulmonare,diabetul, sunt antrenate de eliminarea prin transpiratie de electroliti.

Pacientii incep sa simta initial o stare de discomfort,care daca avanseaza datorita pierderii de lichide prin transpiratie si deshidratare,poate duce la aparitia durerilor musculare,ulterior la epuizare si cea mai grava forma decesul.

Este indicat pe parcursul acestor zile toride ca:

-pacientii sa acorde o atentie sporita asupra medicatiei pe care o urmeaza,sa nu uite sa si administreze medicamentele conform schemelor de tratament

-pacientilor hipertensivi si cardiaci le sunt recomandate suplimentele pe baza de potasiu  si magneziu care inlocuiesc electrolitii eliminati de diureticul din medicatia hipertensiva sau de transpiratia excesiva.

-pacientii cardiaci ,cei cu angina pectorala , daca intentioneaza sa iasa afara in orele de varf sa aiba asupra lor tablete de nitroglicerina in cazul in care poate aparea criza de angina pectorala.

-vestimentatie adecvata haine usoare ,subtiri si aerate,palarii cu boluri mari

-sa evite plimbarile in orele de varf respectiv 10-18

-sa evite efortul si bauturile cu cafeina care pot creste ritmul cardiac.

-sa consume alimente sarace in lipide si carbohidrati,sunt indicate alimente precum supe usoare de legume

-fructe si compoturi usor indulcite ,consum de fructe in special pepene galben si verde –asigura  hidratarea organsmului  prin continutul crescut in apa,salate.

-sa asigure hidratarea organismului cu min 6-8 pahare de apa/zi.

Copii mici sunt si ei clasa de risc.Mamicile trebuie sa i protezeje  ,asigurandu se ca ,micutii au consumat lichide suficiente, sunt imbracati corespunzator lejer ,ca poarta palarii /sepci  care sa i protejeze de  radiatile solare nocive.

Chiar daca suntem la mare si dorim sa luam tot soarele ,trebuie avut in vedere ca expunerea in orele de varf este extrem de periculoasa,radiatia solara este foarte nociva si puternica.O umbreluta sau statul in apa nu ne fereste de eventualele complicatii dermatologice care pot aparea in urmatorii ani.Stratul de ozon nu mai este la fel de compact ca n alti ani,radiatia solara este extrem de periculoasa iar numarul de cancere de piele este in continua crestere.

Complicatia majora care poate aparea atunci cand copii sunt uitati pe plaja cu orele,este insolatia.Aceasta se manifesta la copii fie prin temperatura corpului ridicata,dureri de cap,greata ,varsatura,diaree,lipsa de aer(apnee),tegumente uscate si fierbinti,stare de rau general si care reprezinta o urgenta medicala si trebuie in scurt timp apelat serviciul de urgenta.Despre insolatie mai detaliat am vorbit intr un alt articol din luna anterioara.Cateva reguli generale ar fi:

-hidratare corespunzatoare:apa,sucuri neacidulate ,ceaiuri neindulcite

-alimentatie usoara bogata in supe,legume ,fructe

-evitarea expunerii in orele de varf

-imbracaminte adecvata:usoara si aerata-(bumbac,in),palarioare

-expunerea insotita de creme cu factor de protectie ridicat pentru copii mici FPS50

-copii cu afectiuni pulmonare (astm,sau alte boli cronice)trebuie sa evite expunerea in orele de varf pentru a nu li se agrava starea.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: